zaterdag 17 februari 2007

Internetaanbieders starten geschillencommissie


Een aantal Nederlandse providers gaat een geschillencommissie vormen. Vanaf mei kunnen consumenten bij deze instantie terecht met klachten over hun internetaanbieder.

Partijen die meedoen aan de commissie zijn onder meer KPN, Orange, Tiscali, XS4All, Speeding en de kabelbedrijven @Home, UPC en Casema. Het is de bedoeling dat uiteindelijk alle aanbieders van internet en aanverwante diensten zich bij dit rijtje aansluiten.

De geschillencommissie komt er op verzoek van de Consumentenbond. Een veelgehoorde klacht bij deze organisatie is dat problemen bij internetproviders traag en niet goed worden opgelost. Klachten over televisie en telefonie kunnen straks overigens óók bij de nieuwe geschillencommissie worden ingediend. Zo ontstaat één loket, wat met name handig is voor mensen die hebben gekozen voor triple-play (internet, televisie en telefonie).

De Consumentenbond dringt al sinds midden jaren negentig aan op een geschillencommissie van deze aard, zegt woordvoerder Ewald van Kouwen. "Twee jaar geleden zijn we er echt over gaan onderhandelen." Dat er inmiddels alweer zoveel tijd is verstreken, komt volgens hem omdat het om complexe materie gaat. Zo moesten de voorwaarden van de aanbieders gelijk worden getrokken.

De geschillencommissie moet volgens de woordvoerder niet worden verward met toezichthouders zoals de NMA of de Consumentenautoriteit, die bevoegd zijn om boetes uit te delen. "Zo werkt het niet. De commissie kan een vonnis vellen. Als een internetprovider zich aansluit, legt hij zich bij dat vonnis neer." Aangezien alle grote internetproviders meedoen, verwacht hij dat de overgebleven bedrijven snel zullen volgen.

Geen opmerkingen: