vrijdag 9 februari 2007

Lidl en Aldi leveren de beste notebook-service


Enige tijd terug inventariseerden wij via een poll op de website Computerconsument.nl ervaringen met de service van fabrikanten van notebooks. Deze peiling leverde een stroom aan reacties op.
Opmerkelijk is dat, als het om de service gaat, de merken van de goedkope grootgrutters Lidl en Aldi (respectievelijk Targa en Medion) het veruit het best doen. Als het om goede ervaringen gaat staan ze bovenaan de lijst en bij de slechte ervaringen onderaan. Asus is in beide gevallen een goede derde.
Wie problemen krijgt met een notebook is vrijwel altijd afhankelijk van een goede service. Iemand die een beetje handig is, kan bij een desktop computer bijvoorbeeld nog wel zelf de kast open maken om hardware te vervangen, maar bij notebooks kun je dat eigenlijk wel vergeten. Zelfs veruit de meeste zaken die dergelijke apparaten verkopen wagen zich nauwelijks aan een reparatie en vrijwel altijd wordt het notebook daarom naar de fabrikant gestuurd. Van hem ben je dus in eerste instantie afhankelijk en daarom is diens service erg belangrijk. Natuurlijk speelt de kwaliteit van het product ook een belangrijke rol, maar alles kan wel eens een mankement vertonen en dan is het wel zaak dat je daar als consument zo min mogelijk hinder van ondervindt.
In onze poll ging het om de beoordelingen zeer goed, goed, matig, slecht en zeer slecht. Om te weten of men goed of slecht over de fabrikant oordeelde werden in het eerste geval de beoordelingen 'zeer goed' en 'goed' bij elkaar opgeteld en in het tweede geval 'slecht' en 'zeer slecht'. In bijgaande ranglijst is het percentage van beide bij elkaar getelde beoordelingen vermeld, met daarachter tussen haakjes de afzonderlijke percentages 'zeer goed' en 'goed'.
Dat Targa en Medion (de computermerken van Lidl en Aldi) zo goed uit de bus komen lijkt verrassend, maar het is wel verklaarbaar. Stel dat een notebook kapot gaat, dan heeft het bij winkels als Aldi en Lidl weinig zin om daarmee bij de kassajuffrouw aan te kloppen, want die kan je echt niet verder helpen. Trouwens, die gekkigheid willen zulke bedrijven ook helemaal niet in hun winkel hebben. Vandaar dat ze met alle fabrikanten van dergelijke producten heel strakke afspraken maken. Bijvoorbeeld dat ze alleen mogen leveren als ze ook zelf het hele nazorgtraject voor hun rekening nemen. En bovendien willen ze tevreden klanten, dus de kwaliteit moet ook goed zijn, want van klachten houden ze niet. Vandaar dat een garantietermijn van 3 jaar bij hen een keiharde eis is. Drie jaar garantie bij de kruidenier; kom daar maar eens om bij
welk groot computermerk dan ook. Wie bij de Aldi een printer van HP koopt krijgt drie jaar garantie, overal elders geeft HP maar 1 jaar!
Ondertussen werkt de policy van de twee winkelbedrijven wel. Medion en Targa leveren maar al te graag aan deze twee grootmachten in Europa en ze doen er dan ook alles aan om het aantal klachten over hun producten zo klein mogelijk te houden. Gevolg: goede kwaliteit en efficiƫnt werkende organisaties om problemen te verhelpen.
Uit onze inventarisatie blijkt dat notebookgebruikers vaak een grote afhankelijkheid van de fabrikanten wordt opgedrongen. Naar hen wordt je door de winkel doorverwezen, je moet er zelf maar contact mee opnemen en eventueel ook zelf het kapotte apparaat naar opsturen. En als de fabrikant het laat afweten, moet je maar zien hoe je je redt.
Bedenk echter dat dit in feite niet hoeft. Wie vindt dat hij door de fabrikant niet goed wordt geholpen en van het kastje naar de muur wordt gestuurd, kan uiteindelijk altijd gewoon terecht bij de winkel waar hij de computer heeft gekocht. Ook al is dat bijvoorbeeld de Aldi.

De verkoper is immers wettelijk verplicht een goed product te leveren en hij blijft dan ook aansprakelijk als er gebreken moeten worden verholpen. De schuld afschuiven op een derde partij (een fabrikant, een reparatiecentrum o.i.d.) als iets niet goed gaat, is wel een veelvuldig toegepaste methode, maar volkomen onjuist.
Wie problemen heeft met iets wat hij heeft gekocht, moet altijd zijn bij degene waarmee hij zaken heeft gedaan en dat is de verkoper. En hoe die voor een oplossing zorgt (door goede afspraken met de fabrikant te maken, met een reparatiecentrum of door zelf te repareren) is zijn probleem en niet dat van de consument.

Geen opmerkingen: