woensdag 22 augustus 2007

Garmin rijdt TomTom van de weg


Garmin verkoopt voor het eerst in twee jaar meer navigatiesystemen dan TomTom.
Hoewel het Nederlandse navigatiebedrijf zijn omzet sinds 2006 verdubbelde, is het allang niet meer de hardste groeier op de mobiele GPS-markt.

Het Engelse onderzoeksbureau Canalis concludeert uit de jongste kwartaalcijfers van de grootste navigatiebedrijven dat de complete markt in een jaar tijd meer dan verdubbeld is. In 2006 kochten een slordige 3,5 miljoen mensen een GPS-navigator. Een jaar later is dat aantal gegroeid tot meer dan 7,4 miljoen verkochte apparaten. "Het is lastig een onderdeel van de hi-tech industrie te vinden dat zo hard groeit als de navigatiemarkt", zegt Canalis-hoofdanalist Chris Jones.

Zowel het Amerikaanse Garmin (165 procent groei) als TomTom (118 procent groei) deed goede zaken in het afgelopen jaar, maar er zijn kapers op de kust. Beide bedrijven leunen nu nog comfortabel op een kwart marktaandeel, maar ook de kleinere bedrijven zijn bezig aan een razendsnelle opmars. Nummer drie Mio Technology groeide met 135 procent en heeft bijna 700.000 GPS-apparaten verkocht. Magellan, nummer vier op de ranglijst, wist zijn verkoop te vervijfvoudigen en komt rond de vierhonderdduizend verkochte toestellen uit.

Zowel Garmin als Magellan profiteert optimaal van de Amerikaanse consument, die autonavigatie plotseling ontdekt lijkt te hebben. TomTom probeert zich er tussen te wurmen door een real-time verkeersdienst te introduceren voor zijn navigatiemodellen, zo meldt de New York Times. Voorlopig moet het Nederlandse bedrijf, dat zich vorige maand in de schulden stak om kaartenmaker Tele Atlas te kopen, concurrent Garmin nog even voor laten gaan.
Het is echter een outsider waar alle navigatieverkopers zich zorgen over moeten maken. Nokia, dat zich met de dure N95 op de navigatiemarkt stortte, maakte onlangs bekend dat het al anderhalf miljoen exemplaren van dit toestel heeft verkocht. Het Britse onderzoeksbureau weet te melden dat Nokia zich daarmee vlak achter de vijf best verkopende bedrijven heeft genesteld.

TomTom en consorten zijn zelf ook bezig met de ontwikkeling van kleinere draagbare modellen, maar Canalis schat in dat consumenten weinig trek hebben in registratie voor de nieuwe diensten die daar bij horen. Volgens het onderzoeksbureau zal dit jaar de samensmelting tussen navigatie en telefoon een feit worden. Jones: "Als je naar de ophef kijkt die Apple op de gsm-markt veroorzaakte met zijn iPhone, is het niet moeilijk om je voor te stellen dat een bedrijf hetzelfde gaat proberen op de navigatie/telefoonmarkt."

Geen opmerkingen: