maandag 24 november 2008

Nederlander kijkt over Chrome heen

Nederlandse webgebruikers halen voorlopig hun neus op voor Chrome. De nieuwe browser van Google scoort met 0,42 procent marktaandeel maar net beter dan Netscape en Opera.

Dat blijkt uit cijfers van Onestat.com, een Nederlandse onderzoeker van webstatistieken. De Google-browser kende een veelbelovende start in september, maar heeft wereldwijd sindsdien weinig aanhang kunnen veroveren. Gemiddeld heeft Chrome een marktaandeel van rond de 0,5 procent, met uitschieters naar boven in België (1,08 procent) en Canada (0,76 procent).

Google zegt volgens Times Online een oplossing klaar te hebben om Chrome een vaste klant te maken op het bureaublad. De zoekmachine overweegt deals met pc-fabrikanten te sluiten, zodat haar browser vooraf geïnstalleerd in de winkel terechtkomt.

Tot die tijd blijft Internet Explorer als vanouds de grootste Nederlandse browser; het heeft ruim 85 procent van de browsermarkt in handen. Internet Explorer heeft sinds februari wel wat terrein moeten toegeven op Mozilla’s Firefox. De openbronbrowser is sinds februari bijna 1,5 procent ingelopen en heeft nu 11,45 procent marktaandeel.

1 opmerking:

Anoniem zei

Lees het hele blog, pretty good