Planet en Het Net verdwijnen als provider. Moederbedrijf KPN gaat snoeien in het aanbod van merken op de internetmarkt, en gaat zich richten op drie hoofdmerken: Telfort, KPN en Hi. Het is nog niet bekend wanneer de veranderingen gaan plaatsvinden. XS4ALL blijft als 'sterk merk' behouden.
KPN maakte gisteren haar plannen voor de toekomst bekend. Om de concurrentiepositie van het bedrijf te verbeteren, moet er gesneden worden in het aantal merken. Ook Tiscali verdwijnt en gaat op in Telfort internet. Op 1 januari gebeurde dit ook al voor provider Speedlinq. Die bestaat nog wel, maar nieuwe klanten worden doorverwezen naar Telfort. Ook Speedlinq zal geheel opgaan in Telfort internet, net als 12move een tijd geleden.
Of de nieuwsvoorziening via Planet.nl en hetnet.nl behouden blijft is nog niet bekend. "Over de details is nog niets besloten", aldus woordvoerder Eke Wolters. Sinds dit jaar verzorgt de redactie van DAG de nieuwsvoorziening van de beide sites. Ook de toekomst van Het Net Clubs, waar groepen een soort website kunnen maken is nog onduidelijk.
"Vooralsnog blijven alle sites, ook de nieuwsvoorziening, gewoon bestaan", aldus Wolters. Het reorganiseren van het provider-pakket gaat 'de komende jaren' gebeuren. De gisteren gepresenteerde plannen van KPN zijn voor 2008 tot en met 2010. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat KPN voor het einde van die termijn de veranderingen wil hebben doorgevoerd.
De drie merknamen richten zich specifiek op verschillende groepen. KPN zal vooral als zakelijk merk worden ingezet, Hi voor jongeren en Telfort is de prijsvechter in het assortiment. Kleinere merken, zoals bijvoorbeeld de sim-only provider Simyo blijven bestaan.
De naamsveranderingen brengen geen strategieverandering. KPN blijft zich richten op internet, en wil daar zelfs extra mensen voor aannemen. Die zouden bijvoorbeeld bij de vaste telefonie vandaan moeten komen, waar steeds meer banen verdwijnen.
KPN kondigde gisteren een pakket van reorganisaties aan, waaronder het opheffen van 2000 banen bovenop de 8000 banen die al zouden verdwijnen. Ook wil het bedrijf zich meer gaan richten op televisie, bijvoorbeeld via glasvezel. De vakbond Abvakabo FNV is geschrokken van de plannen van KPN en kan geen goede reden ontdekken om zoveel mensen te ontslaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten