dinsdag 5 februari 2008

KPN maakt cijfers en plannen bekend


Vandaag maakte KPN de cijfers over 2007 en de plannen voor de toekomst bekend. De omzet steeg licht, de winst door een belastingmeevaller flink. In de toekomst wil KPN 'terug naar groei'. Dat betekent het einde van nog eens zeker 2000 banen. KPN versterkte zijn positie op de markt voor breedbandinternet.

Het bedrijf boekte een nettowinst van 1,4 miljard euro, een stijging 67 procent, veroorzaakt door een belastingmeevaller van 1,2 miljard in Duitsland. De omzet steeg met 4,8 procent tot 12,6 miljard euro. Voor de beleggers levert dat een dividend op van 54 cent per aandeel.

KPN wil naar eigen zeggen 'terug naar groei'. KPN gaat daartoe 2000 extra mensen ontslaan, naast de 8000 ontslagen die in 2005 bekend zijn gemaakt. Daarmee hoopt het bedrijf 110 miljoen euro per jaar te besparen. Volgens bestuursvoorzitter Scheepbrouwer gaan de banen vooral verdwijnen bij de 'oude technologieën'. Hoeveel gedwongen ontslagen er gaan vallen is niet bekend. Bij het vorig jaar overgenomen Getronics staan er geen banen op de tocht. De bijdrage van Getronics aan de winst is boven verwachting. In 2010 verwacht KPN 1,5 miljard euro van de omzet bij Getronics te verdienen.

Het aantal ADSL-klanten voor KPN nam toe, en komt nu uit op 2,5 miljoen. Planet Internet verloor in de loop van het jaar 29.000 klanten, en is daardoor niet meer de grootste provider van Nederland. Die positie is overgenomen door Het Net, eveneens van KPN. Het Net sluit nu 643.000 klanten aan, Planet had er in december 572.000. Een derde van de internetters belt ook via het internet. Door Telfort Internet als budgetproduct te introduceren, hoopt KPN ook in het segment van de goedkopere internetabonnementen haar positie te versterken.

In 2007 verloor KPN minder telefonieklanten. In 2006 zegden nog 562.000 abonnees hun verbinding op, in 2007 waren dat er 465.000. KPN zegt 39 procent van de VoIP-markt in handen te hebben. De rest van de bellers gebruiken VoIP-diensten van andere aanbieders of bellen via de kabel.

KPN komt met een ambitieus plan om heel Nederland te voorzien van glasvezel. Binnen drie jaar moet heel Nederland tot aan de stoeprand verglaasd zijn. Er zijn dan internetsnelheden tot 50 Megabit per seconde te halen. Een deel van het land moet zelfs tot in de huiskamer verglaasd worden, zodat snelheden tot 100 Mbit te behalen zijn. Dat geeft mogelijkheden voor bijvoorbeeld HD televisie via het internet. Om dit te bereiken, wil KPN jaarlijks 1 miljard euro investeren. In 2010 moet (IP-)televisie een belangrijk product worden.

Er zit al wel een groei in het aanbieden van televisie. KPN heeft nu een half miljoen televisieaansluitingen. Die winst zit vooral in Digitenne, digitale ethertelevisie. Ook de IP televisiedienst groeit, met in december bijna duizend nieuwe abonnees per dag.

Uitbreiding moet er ook komen op het gebied van mobiel bellen, bijvoorbeeld door de introductie van sim-only provider Simyo in Spanje en eventueel andere landen. Simyo is in Nederland een groot succes. Ruim 52 procent van de omzet is afkomstig van mobiele telefonie. Zeventien procent van de huishoudens heeft zelfs geen vaste aansluiting meer en belt alleen nog maar mobiel.

Geen opmerkingen: