maandag 29 september 2008

Maken virussen mijn pc trager?

Vraag:
Mijn computer is kortgeleden met virussen en malware overspoeld. Dit gebeurde op het XP-gedeelte van een dualboot met Vista. Met AVG Free 8.0 heb ik de meeste malware en virussen kunnen verwijderen, maar sindsdien is mijn verbinding met het internet aanzienlijk trager geworden en de pc ook.

Ik heb toen BitDefender v10 geïnstalleerd om de overige infecties te verwijderen. BitDefender heeft alle verdachte bestanden gevonden, maar bij sommige is het desinfecteren mislukt. In plaats daarvan zijn ze naar een beveiligde quarantainemap geplaatst waar ze geen schade aanrichten.

Nu heb ik twee vragen. Kan deze aanval de oorzaak zijn van de vertraging van mijn pc (alleen XP; Vista gaat snel zoals normaal) en zijn de virussen in die quarantainemappen echt geneutraliseerd?

Antwoord:
Virussen in quarantainemappen van de virusscanner kunnen geen kwaad meer op uw systeem. Ze kunnen overigens wel door andere virusscanners weer (terecht) als virus aangemerkt worden, maar zijn onschadelijk.

Quarantainemappen zijn ingevoerd omdat een bestand soms ten onrechte als virus bestempeld wordt. Als zo'n bestand verwijderd wordt, kan dat ervoor zorgen dat een legitieme toepassing niet meer werkt. Door het in quarantaine te plaatsen, is er nog een mogelijkheid om dat bestand terug te zetten.

Wat betreft de snelheid van uw systeem is het moeilijker om een sluitend antwoord te geven. De kans dat uw verbinding na het opschonen van een systeem trager is geworden, is minimaal.
Ook is de kans niet groot dat uw computer na het opschonen trager wordt. In beide gevallen zou er eerder van het tegendeel sprake moeten zijn; uiteindelijk zit er nu niets meer in de weg om de verbinding en het systeem te vertragen.

Het enige Wat mogelijk een groot probleem kan geven, is de aanwezigheid van twee virusscanners op uw systeem. Als u nog steeds AVGFree draait naast BitDefender, dan is het na het opruimen tijd om een van de virusscanners van uw systeem te verwijderen.

Geen opmerkingen: