donderdag 8 februari 2007

Inhaalslag Google met Gmail


Mailprogramma vormt de basis voor de beoogde expansie met diensten.

Gmail, de e-maildienst van Google, wordt open. Tot nu toe kon je alleen met een uitnodiging van een derde persoon een postbus op het web bij Google openen. Dat kan iedereen voortaan doen.
Google maakte dit vandaag bekend tijdens een persconferentie in Amsterdam. Het openstellen is in feite een wassen neus: er waren zoveel uitnodigingen te vergeven door bestaande klanten dat er geen restrictie meer is in de praktijk.
De feitelijke reden voor de persconferentie is dat Google de aandacht wil vestigen op het scala aan diensten dat ze buiten het zoeken kan bieden. Het gebruik hiervan, met bijvoorbeeld ook Google Talk voor chats, blijft ver achter bij de omvang van de klandizie voor Hotmail, Yahoo Mail, Yahoo Messenger en MSN/Live Messenger.

Het vers opengestelde Gmail is nu in 40 talen beschikbaar, waaronder het Nederlands.
DienstenpakketDe tweede aankondiging betreft Google Docs & Spreadsheets dat inmiddels in elf talen beschikbaar is waaronder in het Nederlands, Koreaans en Chinees. Dit zijn programma's om rekenmodellen en documenten online te vervaardigen.

"We zien dit niet op de eerste plaats als een vervanger van kantoorprogramma's op de pc [lees: Microsoft Office] maar als een aanvulling. Met Google Docs & Spreadsheets kunnen mensen samenwerken aan documenten, bijvoorbeeld voor evenementen, tussen studenten en bij bedrijven voor projecten of in gezinnen en families", aldus Sidney Mock, marketingchef van Google.

Google wil haar hele pakket diensten verkopen, en heeft de koppeling in de praktijk goed voor elkaar. Echter, het grote probleem is de marketing. Wie Google.nl bezoekt krijgt niet de programma's Gmail, Docs & Spreadsheets, Earth, Maps, Talk, Orkut onder ogen. Google is daar te bescheiden mee en wil de klant niet lastigvallen dan wel heeft de marketing niet op orde.
MarketingGezien de persaandacht die Google vandaag vraagt zal ze in elk geval de marketing gaan aanpassen. Google hoopt minder afhankelijk te worden van de zoekdienst. Tegelijkertijd wordt de basis voor alle nieuwe diensten gelijk aan die van de zoekdienst: de reclamemachine voor gerichte advertenties van Google AdWords erop loslaten, teneinde kliks te genereren die geld opleveren.

Geen opmerkingen: