maandag 26 februari 2007

Vreemde eend poept in Microsofts kantoortuin


AMSTERDAM - Als multinationals als General Electric of Procter & Gamble rondshoppen voor software waarmee hun kantoorwerkers teksten opstellen, e-mailen en boekhouden, eindigen ze doorgaans voor één loket – of dat van Microsoft, met zijn Office-pakket, of dat van IBM, met zijn Lotus Notes.

Sinds donderdag zijn Amerika’s grootste industriële conglomeraat en het voedings- en levensmiddelenconcern klant bij een nieuwe aanbieder. Na een jaartje proefdraaien heeft Google zijn kantoorbundel geïntroduceerd, bestaande uit e-mail, tekstverwerker, spreadsheet (rekenvel) en agenda.
De eerste besparing is het beheer: de software staat online en hoeft dus niet op de pc van elke werknemer worden geïnstalleerd. Het Californische internetbedrijf bewerkstelligt dat de nieuwste versies steeds online staan en belooft dat bedrijven 99,9 procent van de tijd bereikbaar is. Wat e-mail betreft, krijgen bedrijven veel bewegingsvrijheid. Elke werknemer krijgt een mailbox met een omvang van 10 gigabyte.
‘We zitten hier niet in om Microsoft te pesten’, zegt David Girouard, baas van de divisie zakelijke software van Google, in The Washington Post. ‘We willen alleen klanten meer keuze bieden.’
Google Apps Premier Edition kan qua mogelijkheden niet tippen aan Lotus Notes van IBM of Microsofts Office (dat 450 miljoen gebruikers telt). Maar wat prijs betreft, lijkt het pakket onverslaanbaar. Microsoft Office kost bedrijven jaarlijks tussen de 60 en 120 dollar, op basis van contracten voor twee tot drie jaar. De bundel van Google kost 50 dollar per jaar.
Google Apps lijkt vooral een uitkomst voor werknemers die veel onderweg zijn of die zich op locaties bevinden waar ze niet over de laatste versies van de toepassingen hoeven te beschikken.
Google wil niet zeggen hoeveel personeel van General Electric en Procter & Gamble al is ‘ont-officed’. Maar elke eend uit de vijver is er een – en een te veel voor Microsoft.

Geen opmerkingen: